Jdi na obsah Jdi na menu
 


Crysis

20. 10. 2007

Crysis
 
I přes události několika posledních dnů (ano, narážím na Far Cry 2) se dá Crysis stále považovat za nejočekávanější PC hru současnosti. Na letošní E3 posbíralo nespočet ocenění od prestižních zahraničních plátků. A těžko by se hledal hráč, který by o nepřímém pokračování průlomové akce Far Cry neslyšel, nečetl, nebo neviděl jediné video či screenshot, jež právem vyrážejí dech. Vývoj každého vyhypovaného projektu se vždy přehoupne do fáze, kdy se datum vydání začíná vynořovat z nedohledna a fanoušci o hře přestávají pouze snít. A právě to je nyní případ Crysis. Promítačky za zavřenými dveřmi, jako byla ta loňská, upadly v zapomnění krátce po zjevení novinářského dema na E3, díky čemuž hra nabírá každým dnem ostřejších kontur. Z toho plyne jediné - nastal čas, abychom si na vše posvítili v dalším preview. 
 

Mrazivé peklo v tropickém ráji
Na úvod si však připomeňme příběh Crysis - zasazen do roku 2019, líčí události okolo dopadu mimozemského tělesa do oblasti Jihočínského moře a následného boje dvou mocností (Severní Koreje a USA) o ovládnutí inkriminované oblasti. Hlavní hrdina, Jake Dunn, je spolu se svojí Delta Force jednotkou vyslán do nitra nepřátelského území, aby zajistil, že právě Američané budou na místě první. Dějová linie se odehraje ve třech aktech. V tom prvním, krátce po HALO seskoku a osvojení si základních prvků hratelnosti, svedete nemilosrdné boje se severokorejskými vojáky. Ve druhé, poté co mimozemské těleso odhalí svoji pravou povahu (a zmrazí přitom vše v dohledu), budete nuceni spojit se s šikmookými protivníky v zájmu vlastního přežití. V třetí se pak vydáte přímo do nitra tajemného objektu, který určitě neskrývá jen tisíce mrazicích boxů...Toliko krátká rekapitulace, nyní se vrhněme na bližší informace známé z poslední doby.

Najatý spisovatel se podle všeho činí seč může, a tak se prý můžeme těšit na mnohem hlubší dějový zážitek než ve Far Cry. „Fanoušci skrytých machinací a celosvětových spiknutí všeho druhu si určitě přijdou na své,“ tvrdí autoři. Hráči, kteří nebudou brát Crysis jen jako frenetickou řež, proto mnohdy vyslechnou rozhovory vojáků, jež napoví, že Severní Korea je ze záhadných důvodů podporovaná Čínou a rovněž, že dřívější známosti mezi americkým a korejským generálem nejsou úplně náhodné. CryTek zatím vše drží pevně pod pokličkou, je však jasné, že všechny zúčastněné strany sledují své vlastní zájmy.

 



 

Dočkáme se i vedlejších dějových postav - vedle členů vašeho týmu, kteří se mnohdy stanou nedocenitelnými bojovými pomocníky, se objeví i čínská tlumočnice. Ta bude nezbytná v pozdějších fázích hry, kdy Severokorejci stanou na vaší straně (ano, nepřátelé skutečně mluví svojí mateřštinou). Zde ovšem pozor: ve hře funguje i tzv. příběhová interaktivita. Je jasné, že korejským pohlavárům nebude ani tváří v tvář mimozemské invazi příliš pochuti pomáhat Američanům, kteří jim ještě před pár hodinami likvidovali vlastní vojáky. Pakliže se proto budete v prvním aktu chovat po vzoru akčních filmových hrdinů, jen těžko můžete později očekávat vřelejší výpomoc. Naopak, budete-li úkoly plnit pěkně potichu a nepozorovaně, s co nejmenším počtem obětí, dočkáte se třeba bonusového vybavení, lepších zbraní a dokonce i cenných tipů.

 

Veni, vidi, vici
Díky hratelnému demu na E3 máme již nyní výbornou představu o tom, jaké bude Crysis na omak. Nemá cenu to prodlužovat - účastníci losangeleské výstavy byli nadšeni a je z toho zřejmé, jak neuvěřitelnou volnost v herním stylu Crysis nabízí. Tzv. sandbox (pískoviště) povaha titulu rychle oddělila hráče-probíhače, kteří vše pojali jako prachsprostou FPS (např. 18-min. záznam zahraničního webu JeuxVideo), a přemýšlivé taktiky, kteří si dosyta užili všech neotřelých prvků, jež hra nabízí. Prvků, shrnutých jediným slavným citátem: „Přišel jsem, viděl jsem, zvítězil jsem.“

Přizpůsobení se situaci, to je základní pravidlo Crysis. Agresivní umělá inteligence se dokáže vypořádat s valnou většinou zbrklých útoků (alespoň při vyšší obtížnosti), a tak se rozhodně vyplatí každou akci krátce promyslet. Zalehnout, prohlédnou oblast dalekohledem, zvolit vhodnou taktiku a uspět s ní. Když už jsme u AI, novináři přítomní na E3 si ji nemohli vynachválit. Jen čas od času se sice vyskytly drobné chybky, jako vojáci nereagující na střelbu atd.

 


Jeden příklad za všechny - po útoku na hlídkující skupinku ozbrojenců vystřelil jeden z vojáků poplašnou světlici. Krátce nato dorazily posily ze břehu (obrněný džíp) a z vody (člun). Po jejich likvidaci hráč pokračoval z pobřeží směrem do džungle, kde po pěti minutách hry narazil na další hlídku, která byla ještě stále zalarmována vystřelenou světlicí. Nepřátelé jsou podezřívaví, efektivně spolupracují, neustále se vás snaží obklíčit, využívají všech možných úkrytů a dobře si pamatují. Ve výsledku proti nim tedy ještě rádi využijete všechna esa, která vám Crytek schoval do rukávu.

O krok před nepřáteli
Jedním z nich je často avizovaná upgradovatelná výbava. Každou přítomnou střelnou zbraň je dle potřeby možno vylepšit 3-5 rozdílnými nástavci - od optik a laserových zaměřovačů, po granátomety, tlumiče a baterky. Základní útočnou pušku, přezdívanou The Scar, tak kupříkladu v mžiku přetvoříte z účinného rychlopalného kulometu na poměrně přesnou sniperku. Zbraňové portfolio se zdá být vcelku konvenční, od pistolí Bauer po raketomety a rotační kulomety, skutečnou lahůdkou se ovšem stanou mimozemské vynálezy, založené na mrazící bázi (více v tabulce). Své si samozřejmě řekne i mobilní technika, která zastoupí jak staré známé z minula, tak nově i ničivé tanky a civilní vozidla. Přítomnost rogala zůstává bohužel nepotvrzena...

Mnohem významnějším hratelnostním prvkem Crysis je však bezpochyby nano oblek. Právě tato hi-tech věcička vám dává náskok před nesmlouvavými protivníky a právě díky němu se taktika hráčů na E3 tak markantně lišila. V základním stavu je aktivován mód Armor, při němž je hráč nejodolnější proti nárazům, zásahům a vnějším vlivům všeho druhu, zároveň se mu pomalu obnovuje energie a zdraví, díky čemuž nenarazíme na žádné lékárničky (odpadají tím krizové situace z Far Cry, kdy se počet hráčových hitpointů dal těsně po posledním Checkpointu spočítat na prstech jedné ruky a široko daleko žádná první pomoc).

Jakmile ovšem přepnete do jednoho ze speciálních režimů (Strength, Speed, Stealth), začne tato energie rapidně ubývat, aby se po dosažení nulové hodnoty vrátil zpět do modu Armor. Autoři prý znovu o něco zpříjemnili herní interface - stisknutí prostředního kolečka na myši a vybrání jednoho z příslušných symbolů se tak brzy stane naprosto přirozenou reakcí na vzniklé nebezpečí. Každá funkce nano obleku se bude v průběhu hry zlepšovat a umožňovat nové vylomeniny.


E3 demo jasně ukázalo, co všechno bude díky nano obleku ve hře možné. Rob Letts, jeden z tvůrců hry, rozmlátil za všeobecného úžasu v režimu Strength holýma rukama dřevěnou chatu (při síle na maximum půjde jedním úderem zničit i bojovou techniku). Poté se odebral na nedaleký dvorek, vzal do náručí nejbližší slepici a mrštil jí daleko do moře, kde se po ní s radostí vrhnul hladový žralok. O něco později se v režimu Cloak (u nějž mimochodem ubývá energie pouze při pohybu) připlížil k nic netušícímu vojákovi, sevřel ho pod krkem a rozrazil s ním plaňkový plot. Hned nato se jediným Strength jumpem přenesl na pláž, kde upozornil na fantasticky vypadající pobřežní faunu (v čele s kraby, zděšeně reagujícími na hráčovu přítomnost), aby vzápětí zasáhl nádrž blížícího se džípu, který se efektně vznesl do oblak. „Je to úžasný pocit pozorovat, jak hráči hrají naši hru a baví se u ní každý po svém,“ svěřil se později v jednom z interview. „Přesně tak jsme chtěli, aby fungovala.“

ŠMEJD Z VESMÍRU
Mimozemští vetřelci se mají objevit až na začátku druhé třetiny hry, krátce po započetí mrazícího procesu a následném vstupu do oblasti jím zasažené. Toto prostředí, které očividně svědčí jejich organismu více než tropické vedro, vás bude uvádět do neustálého nebezpečí umrznutí. „Velkou srandu si zde užijete s brokovnicí,“ podotýkají vývojáři ve spojitosti s okolními zamrzlými objekty, které jsou velmi křehké a při sebemenším nárazu se efektně tříští. Samotnou kapitolou pak bude průzkum lodě vetřelců, kde zkrátka nic není tak, jak jsme zvyklí. Doporučuji video německého Computer Spiele:


Na palubě mimozemské lodi totiž panuje nulová gravitace. To znamená, že se neustále budete vznášet pár metrů nad zemí, nebudete se mít čeho pořádně zachytit a i obyčejný zpětný ráz zbraně vás odhodí pár metrů dozadu. Vetřelci, kteří se naopak v domovské prostředí pohybují naprosto přirozeně, se tu stanou skutečně tvrdými protivníky. Naštěstí pro hráče zde budou k dispozici i ty nejničivější zbraně - TAC Launcher, vrhač atomových náloží a na rádiovou žádost i vzdušné nálety.

Samotní emzáci jsou v naší atmosféře příliš zranitelní, a tak vše, co jsme prozatím mohli spatřit, jsou jen jejich mechanické obleky (ano, i gigantický Hunter). Jejich pravou podobu odhalíme až v samotném závěru - a má jít vpravdě o velkolepý zážitek. Všichni víme, jak to dopadlo ve Far Cry s příchodem mutantů: hra se zvrhla v prostou střílečku a zážitek z boje s inteligentními vojáky byl ten tam. To rozhodně nemá být případ Crysis. Zvláště drobnější mimozemská havěť bude neuvěřitelně agilní, schopná účinné kooperace svých útoků. Boj proti ní bude jiný než proti lidem, ale neméně náročný na taktiku.

Nepřátelské zbraňové systémy budou rozděleny na dvě skupiny. Do první se řadí hi-tech vrhače zmrzlých střepin, jichž bude k dispozici několik druhů. Druhá nabídne speciální pušky, schopné nepřítele (tedy i vás) kompletně zmrazit, popřípadě vytvořit drobnou černou díru a způsobit ničivou implozi. Všechny mimozemské zbraně budete samozřejmě moci sebrat a dokonce i dodatečně upravovat.

Krása pohledět
O neuvěřitelně vypadající grafické stránce Crysis už hráči pomalu začínají skládat básně. Na březnové akci GDC navíc autoři s velkou slávou umožnili licencování CryEngine 2 pro ostatní vývojáře, a tak se dočkáme dalších her běžících na jeho základu. Divy, které na monitorech předvádí, by jsme mohli popisovat donekonečna a stále by toho nebylo dost. Vždyť koho by na první pohled neuchvátil výborný motion blur efekt, aplikace efektu depth of field, dohlednost až 16 km či neuvěřitelné střídání dne a noci. v DX10 verzi hry bude přítomné i v multiplayerových mapách, takže administrátor nastaví pouze délku denního cyklu a začáteční čas - Výraz „hraju ve dne v noci“ tím dostane zcela nový rozměr! :)

 



 
Autoři momentálně pilují optimalizaci, aby hra běžela na co největším počtu možných konfigurací co nejplynuleji. To ostatně potvrdily i testy dema, které jen zřídka spadlo pod 30 FPS, což je mnohem lepší výsledek než u předchozích novinářských verzí. E3 sestava, na níž Crysis běželo, byla následující: dual core Intel CPU, 4 GB RAM paměti a GeForce 8800 navrch. „Bylo jasně vidět, že hra běží bez větších problémů na nejvyšší efekty i na této, pro běžného hráče ne zcela nedostupné sestavě,“ tvrdí Cevat Yerli, prezident Cryteku. Hra nabídne okolo 100 parametrů, jimiž bude možno upravit výkon a kvalitu obrazu. Samozřejmostí bude i automatické přizpůsobení se vaší sestavě.

Hra se sice pyšní svojí DX10 verzí pro Windows Vista, která je jednoduše k sežrání, ale zaznělo již nespočet ujištění, že Crysis spustíme i na grafických kartách s podporou DX9 (info), otázkou ovšem zůstává „jak“. Předpokládané výkony byly pouhou spekulací, ale jeden z producentů hry se později nechal slyšet: „Pakliže jste rozjeli Far Cry na nejvyšší efekty, poběží vám Crysis plynule na nejnižší.“ Zatímco vícejádrové procesory citelně zvýší počet snímků za vteřinu během potyček, samotní autoři doporučují technologii quad core jako zdaleka nejlepší možnost (jednotlivá jádra si „rozeberou“ vypočítávaní složitých operací, takže např. AI, zvuky, efekty a fyzika budou kalkulovány zvlášť). Povzbudivé, ale finančně trochu hůře dostupné.


Dalším lákadlem se dozajista stane nová verze Sandbox editoru, která bude k dispozici v těsném závěsu za plnou verzí hry. Podle uvolněných nahrávek je jasné, že Crytek hraje na uživatelsky přítulnou notu, zapomeňte tedy na tisíce složitých kódů, zde budete jednoduše „malovat“ rozlehlá prostředí jediným tahem myši, vše v realtime, s možností okamžitého přenesení se do akce. Rozhodně doporučuji video. Autoři některé prvky přímo nechávají na modařské scéně, aby si je sama vytvořila - kupříkladu boty či CTF mod do multiplayeru (v základní verzi nebudou, jednoduše na ně prý nezbyl čas).



 Pokrok na online poli
O hře více hráčů jsme letmo hovořili již v loňských dojmech, tehdy se však nacházela v rané fázi vývoje a nabízela jen zlomek toho, co autoři plánují do plné verze. V té se dočkáme tří herních modů: Tactical DM, Tactical Team DM a Power Struggle. Magické slovíčko „Tactical“ v tomto případě znamená zařazení nano obleku jako aktivní součásti jednotlivých utkání. Hráči ho budou moci libovolně zlepšovat a přizpůsobovat svému stylu hraní, čímž logicky odpadá přítomnost různých povolání. Zdaleka nejvíce se ovšem tento systém projeví v módu Power Struggle.

V něm proti sobě nastoupí USA a Severní Korea, obě dvě strany mají paradoxně k dispozici nano oblek. Hráč začíná pouze s ním, pistolí a několika základními schopnostmi. Zabíjením protihráčů a dobýváním klíčových výrobních struktur (stylem Battlefield) pak získá cenné body, za které si nakoupí lepší výbavu a vylepšení pro tu stávající (stylem Counter-Strike). Postupně si navíc zvyšuje svoji hodnost. K dispozici bude hned několik přízvisek, od „Nováčka“ po „Generála“ - a je jasné, že zdolá-li zelenáč ostříleného zabijáka, dostane odměnou víc bodů, než v opačném případě. Na každé mapě bude k nalezení i určité množství mimozemských zón s cennými artefakty, jejichž přenesení na základnu zpřístupní i vetřelecké zbraně.

Výkonný ředitel Cryteku Cevat Yerli se v interview pro 1UP rozpovídal o zážitcích z MP: „Měli jsme dva hráče, z nichž jeden nakoupil stealth zařízení, výbušninu C4 a pistoli s tlumičem, zatímco druhý vybral ostřelovací pušku a dalekohled. Vzájemnou spoluprácí, kdy sniper navigoval přes dalekohled druhého a udával mu pozice nepřátel, infiltrovali nepřátelskou základnu a vyhodili ji do povětří. Jindy se zase spojilo několik lidí s vysokou úrovni Strength a holýma rukama rozmlátili obrněné APC. V multiplayeru jinak bude možné objednávat si i vlastní techniku a doplňky na vozidla, šité namíru speciálně vaší postavě. Nikdo jiný je nebude schopen použít.

 


další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

 Do tropů na podzim
Crysis pravděpodobně způsobí revoluci. Grafické hranice budou opět posunuty o notný kus, FPS žánr bude vyšperkována o několik zajímavých prvků, které zatím nikde nebyly k vidění v tak lákavé formě, a tisíce hráčů nejspíš zasednou za monitory v nekonečných online kláních. To, po čem však autoři touží zdaleka nejvíce, je přivést vše, co bylo představeno ve Far Cry, do fáze blízké dokonalosti. A ať už to pro vás znamená negativum či pozitivum, je bez debat, že v tomto případě se jedná o výjimečnou hru, jejíž vydání by si nikdo neměl nechat ujít a která přinutí PC hráče k mohutnému upgradu hardware. Osobní počítače zkrátka v herní oblasti ještě zdaleka neřekly své poslední slovo, a to je zvláště v dnešní konzolové době důležitý poznatek. Nicméně šéf Cryteku se aktuálně pro PC Gamer vyjádřil, že Crysis by stejně dobře mohlo běžet na X360 nebo PS3, ale vyžadovalo by to optimalizace a těmi se nyní nechtějí zabývat, neboť by to uškodilo kvalitě PC verze. Teprve až ta bude venku, začnou se možná věnovat konverzi na konzole.

Vzhledem k nedávno ohlášenému odkladu ze září si hra v Čechách odbude svou premiéru 16. listopadu. Díky domovské pobočce EA si ji ovšem budeme moci užívat v lokalizované formě (české titulky a manuál) za 1299 Kč. Jedno je přitom jasné již nyní - bude navýsost zajímavé sledovat souboj dvou titánů Crysis vs. Far Cry 2. Protože ať už vyjde vítězně kdokoliv, budeme to my, hráči, kdo na tom vydělá v obou případech...

CO JSTE MOŽNÁ NEVĚDELI
- Singleplayer nabídne 12-15 hodin čistého času hrací doby.

- Členové vašeho týmu budou moci definitivně zemřít. Pakliže se o ně dobře nepostaráte, velice brzy skončíte sami a bez pomoci. Nemluvě o tom, že informace, které od nich získáte, vám nejednou pomohou ve splnění úkolů, či v prohloubení znalostí dějového pozadí. Ve hře budou i nepovinné úkoly, za jejichž splnění získáte lepší vybavení a zbraně. Zároveň si mnohdy ulehčíte stávající hlavní úkol.

- Součástí hry bude tzv. hardcore mód, který nastolí brutální náročnost odstraněním zaměřovacího křížku, kompasu a údajů z HUDu obecně. Autoři se pyšní, že hra se tím změní ve skutečné peklo.

- Ve stylu Half-Life 2 bude vše zobrazováno v reálném čase, bez jakýchkoli in-game animací. Včetně úvodního seskoku a dokonce i dechberoucí proměny tropického ráje v zamrzlou tundru. Nečekaná změna klimatu samozřejmě nezůstane bez odezvy matičky přírody. Poměrně často se tak dočkáme graficky úžasných zemětřesení, tornád, jiných přírodních katastrof (obrázek) či tlakové vlny po výbuchu atomové bomby (viz závěr tohoto videa).

- Jednotlivé části vozidel, jako kola, motory, okna a nádrže s benzínem, půjdou zneškodnit, pokaždé s příslušným efektem. Po intenzivním testování se autoři nakonec rozhodli ponechat namontované zbraně funkční až do doby, než vozidlo vyletí do povětří.

- Několik vzorců chování mimozemských vetřelců vzniklo víceméně náhodně - např. obrovský Hunter při boji s vojáky původně vůbec neměl v zuřivosti trhat okolní stromy, šlo o pouhou chybu v systému. Stejně na tom bylo i chvilkové posmrtné svíjení zasaženého emzáckého vojáka, které se však autorům zalíbilo natolik, že ho do hry okamžitě zařadili.

Zdroj:Tiscali.cz
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář